Zakupy w małych osiedlowych sklepikach robimy zdecydowanie częściej niż w super i hipermarketach – wynika z badań przeprowadzonych w czerwcu przez TNS OBOP na zlecenie Makro Cash&Carry. Polacy cenią małe sklepy przede wszystkim za miłe, uprzejme traktowanie (56 proc. badanych) oraz osobisty, bezpośredni kontakt ze sprzedawcą (38 proc.). Jest także niewielka grupa tych, którzy przyznają, że cenią małe sklepy za ich „elastyczność”, rozumianą często jako np. możliwość kupowania na przysłowiowy „zeszyt”.
Blisko co trzeci Polak (27 proc.) robi zakupy w małych sklepikach osiedlowych codziennie. Niestety, jak pokazują badania AC Nielsen, liczba niezależnych, małych sklepów rocznie maleje o ok. 10 proc.. W ciągu ostatnich pięciu lat zbankrutowała aż 1/3 małych, osiedlowych sklepów. Widoczny jest także odpływ klientów z małych sklepów, choć wciąż stanowią one główny segment rynku handlowego, generując ok. 60 proc. obrotów. W Polsce handel tradycyjny nadal odgrywa ważną rolę i stanowi istotną część polskiej kultury. Lubimy robić zakupy w małych sklepach i jesteśmy do nich przyzwyczajeni.
Z myślą o wspieraniu niezależnych, osiedlowych sklepów spożywczych, ruszyła ogólnopolska akcja pod hasłem „Tu mieszkam, tu kupuję”. Jej pomysłodawcą i organizatorem jest Makro Cash&Carry. Akcja ma na celu popularyzację kultury robienia zakupów w małych sklepach spożywczych wśród mieszkańców Polski, a także wspieranie ich właścicieli w rozwoju biznesu. Organizatorzy akcji wskazują jak skutecznie zwiększyć rozpoznawalność sklepu wśród mieszkańców oraz jak sprawić, by wracali do niego zadowoleni klienci. Działania mają na celu również poprawę konkurencyjności małych sklepów w skali lokalnej. Akcja o zbliżonym charakterze z powodzeniem realizowana jest od kilku lat w Wielkiej Brytanii.
Akcji towarzyszyć będzie plebiscyt konsumencki pod nazwą „Tu kupuję, ponieważ…”, którego celem jest wyłonienie ulubionych, najwyżej ocenianych osiedlowych sklepów na terenie całej Polski. Nagrodzone zostaną w nim zarówno zwycięskie sklepy, jaki i wytypowani klienci, którzy zgłoszą sklepy w plebiscycie.