Do świąt pozostał jeszcze ponad miesiąc, niemniej jednak już teraz zastanawiamy się nad prezentami dla bliskich, świątecznym menu czy elementami wystroju naszych wnętrz. Właściciele sklepów z kolei zacierają ręce i koncentrują się na sposobach zwiększenia sprzedaży. Aromaterapia jest jednym z nich i służy nie tylko przyciągnięciu klienta, ale – zwyczajnie – poprawieniu nam nastroju.
To właśnie w okolicach Bożego Narodzenia częściej kupujemy różnego rodzaju świeczki zapachowe, odświeżacze, kadzidełka, a bardzo popularnym zapachem jest przede wszystkim woń piernika. Ta przepełnia ulice i targowiska, wytwarzając prawdziwie „świąteczny klimat” i przyczyniając się do wzrostu dochodów handlowców. Ich wysokie zyski w okresie świątecznym potwierdzają eksperymenty dr Anny Stoehr z Instytutu w Paderborn, która w swoich badaniach wykazała, że zapach ma zdecydowany wpływ na zachowania konsumentów. Wyniki jej ankiet dowodzą, że czas przebywania w aromatyzowanej przestrzeni może wydłużyć się o około 15,9 procent, tendencje zakupowe wzrastają wówczas o 14 procent, a sama sprzedaż nawet o 6 procent. Nie tylko w święta
Obok większej ilości pieniędzy, które wydajemy pod wpływem emocji związanych z zapachami, przyjazne (i przede wszystkim znane) wonie, jak cynamon, świeże pieczywo czy pomarańcza, poprawią humory i wprowadzą przyjemną atmosferę do naszych domów w czasie grudniowego świętowania. Okres bożonarodzeniowy to dobry moment na wykorzystanie aromaterapii do wzmocnienia „rodzinnego” nastroju w naszych domach, jednak nie tylko wtedy marketing zapachowy sprawdza się, jako skuteczne narzędzie do szeroko pojętej manipulacji otoczeniem.
Naturalne roślinne olejki eteryczne (cynamonu, goździków, wanilii czy pomarańczy właśnie), w przeciwieństwie do syntetycznie wytwarzanych perfum w sprayu, niwelują zbędne pobudzenie czy nawet agresję, wprowadzając osobę, która je wdycha, w stan rozluźnienia. Taki stan z kolei zdecydowanie pomaga w podjęciu decyzji nie tylko zakupowych. Może na przykład poskutkować w przekonaniu partnera do naszego pomysłu, (jakikolwiek by nie był) albo „wymuszenia” na nim decyzji, na której nam zależy.
Jak widać, ogromna różnorodność zapachów i, co się z tym wiąże, reakcji na nie, jest powodem, dlaczego są tak popularnym narzędziem, wykorzystywanym w licznych obszarach komunikacji między ludźmi. Węch jest równie ważny, jak smak czy percepcja wzrokowa, jednak nie zawsze uświadamiamy sobie jego wpływ na nasze zachowanie. A ten jest niezwykle istotny...