kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Korzystajmy z sądów konsumenckich
2007/11/29 12:10:00

Rozpadające się po miesiącu noszenia buty, cieknąca nowa pralka – takie sytuacje dotykają każdego z nas i są powodem składania reklamacji. Niestety, producenci dość często nie chcą ich uwzględniać, a my nie mamy ani chęci, ani pieniędzy na długie procesowanie się w sądzie i… buty wyrzucamy, a pralkę naprawiamy na własny koszt. Lepszym wyjściem z takiej sytuacji jest skorzystanie z możliwości dochodzenia swoich praw w polubownym sądzie konsumenckim, ale jak wynika z danych Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów aż trzy czwarte Polaków w ogóle o tym nie wie…

Polubowne sądy konsumenckie działają już od szesnastu lat i rozpatrują kwestie sporne między konsumentami i przedsiębiorcami. W całej Polsce działa 31 sądów polubownych, do których w tym roku wpłynęło 2100 spraw. Z raportu Inspekcji Handlowej wynika, że sprawy, którymi się zajmują najczęściej dotyczą reklamacji, a także nierzetelnego wykonania usług.

Sprawę do sądu może wnieść konsument, przedsiębiorca, a także organizacja konsumencka. Co ważne - wszczęcie postępowania przed sądem polubownym jest bezpłatne, a termin rozpatrywania większości spraw kończących się ugodą nie przekracza 14 dni. Sąd konsumencki może rozstrzygnąć spór pod warunkiem, że zgodzą się na to obie strony czyli konsument i przedsiębiorca. Wyrok i ugoda zawarta w ten sposób mają moc wyroku sądu powszechnego.

Jak wynika z badań sądy konsumenckie mają wśród nas dobrą opinię. Zdecydowana większość – 72% Polaków – sądzi, że to dobrze świadczy o przedsiębiorcy, jeśli dobrowolnie zobowiązuje się poddać rozsądzeniu przez taki sąd. Niestety - aż 36% pozwanych nie chce skorzystać z arbitrażu. A szkoda; wyniki sondaży mówią, że ponad połowa konsumentów chętniej kupiłaby produkt lub usługę od przedsiębiorcy, który dobrowolnie zobowiązał się do polubownego załatwienia sprawy.


Senior.pl
Oprac: Adrianna Buniewicz

 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: gwarancja, reklamacja, sprzedaż, sąd konsumencki, usterka, wada


 


 


 
Przepis dnia: Pavlova biała z kiwi

Uzależnia i powoduje, że ci którzy szukali dotąd zastosowania dla "nadmiarowych" białek, mają problem co zrobić z żółtkami.»