kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Jakie prezenty Polacy znajdą pod choinką?
2011/11/2 0:50:00

Pomimo obserwowanego spowolnienia gospodarczego i zapowiadanej drugiej fali światowego kryzysu, Polacy nie zamierzają oszczędzać na świętach. Jedynie 4% nie kupi nic pod choinkę – wynika z badania TNS OBOP dla Douglas Polska.

Przedświąteczne oblężenie przeżywać będą zwłaszcza perfumerie, bo listę bestsellerów prezentowych otwierają kosmetyki, które w tym roku kupi ponad 50% badanych. Na dalszych miejscach uplasowały się książki (33%), słodycze (29%) i odzież (24%). Okazuje się, że Polacy obok kategorii „kosmetyki” wyróżniają kategorię „perfumy” – te na prezent chce kupić ponad 20%.

Kosmetyki kupią głównie osoby w wieku 18-29 lat (54%), często z wyższym wykształceniem (53%). W grupie 30-60 lat istotną pozycję na liście świątecznych podarunków zajmują słodycze (ponad 30% wskazań). Socjologowie podkreślają, że taki wybór powodowany jest wspólnym dla tej grupy wiekowej doświadczeniem epoki PRL, kiedy słodycze były dobrem luksusowym. Dla młodszych Polaków taką rolę pełnią właśnie kosmetyki.

Polacy deklarują, że wcześnie zaczynają myśleć o świątecznych zakupach. Jedynie 9% z nich zostawi zakupy na ostatnią chwilę. Aż 21% twierdzi, że jeśli zdecyduje się na kosmetyki, to kupi je jeszcze w październiku lub listopadzie. Natomiast blisko połowa (49%) zrobi to w pierwszej połowie grudnia. Mimo, że przy wyborze kosmetyków na prezent większość z nas kieruje się ceną (53%), to ważne są też wysoka jakość produktów (33%) i marka producenta (28%).

Ponad trzy czwarte Polaków w tym roku na kosmetyczne prezenty wyda od 51 do 300 zł. Większość z nich kupimy w sklepach stacjonarnych: drogeriach i perfumeriach. Jedynie co dziesiąty zrobi zakupy w internecie, hipermarkecie/supermarkecie lub sklepie dyskontowym. Planowane miejsce zakupu zależy od sumy, którą chcemy wydać. Ci, którzy przeznaczą na kosmetyki więcej, kupią je w sieciach perfumeryjnych.

Najpopularniejsze świąteczne prezenty

Listę prezentowych bestsellerów otwierają kosmetyki, które dla swoich bliskich kupi aż połowa badanych. Jest to deklaracja niezależna od wieku, wykształcenia czy miejsca zamieszkania. Na drugim miejscu znalazły się książki/ płyty CD (33%), najczęściej wybierane przez osoby młode. Wśród Polaków dużą popularnością cieszą się słodycze (29%), kupowane głównie z myślą o dzieciach. Na kolejnej pozycji znalazły się odzież i obuwie (24%). Tradycyjnie w rankingu wysoko uplasowały się perfumy – wybierze je 21% badanych.

Duża popularność kosmetyków pokazuje, że Polacy coraz bardziej dbają o siebie. Potwierdza to m.in. badanie CBOS z 2009 roku „Jak cię widzą tak cię piszą – Polacy o znaczeniu wyglądu w życiu", w którym aż 90% respondentów przyznało, że przywiązuje dużą wagę do swojego wyglądu.

Na prezent w postaci kosmetyków zdecydują się zwłaszcza mieszkańcy dużych miast, powyżej 500 tysięcy mieszkańców (62%). Kosmetyki na prezent częściej kupią kobiety niż mężczyźni (odpowiednio: 55% i 45% wskazań).

Jakie kosmetyki kupimy pod choinkę?


Spośród kosmetycznych podarunków największe triumfy święcą perfumy. Większość z nas docenia magię i urok zapachów zamkniętych w estetycznych flakonach. Taki podarek najchętniej wybierają zwłaszcza osoby młode, w wieku 18-29 lat (72%) i mężczyźni (64%). Natomiast kobiety częściej wybiorą produkty do pielęgnacji ciała (24%) i do kąpieli (19%). Wysoko w rankingu znalazły się gotowe zestawy świąteczne (23%), które Polacy cenią ze względu na praktyczność i walory estetyczne. Kosmetyki do pielęgnacji ciała oraz produkty do pielęgnacji twarzy kupi odpowiednio 18 i 17% badanych. Natomiast 12% chce kupić symboliczne upominki z akcentem świątecznym, a 10% – kosmetyki kolorowe takie jak: szminka, puder czy tusz do rzęs.

Gdzie na świąteczne zakupy?

Mimo powszechnej opinii o rosnącej popularności zakupów w Internecie, Polacy kupią w tym roku kosmetyki głównie w sklepach stacjonarnych. Wśród respondentów najpopularniejsze są duże sieci drogeryjne i perfumerie. Na świąteczne zakupy do perfumerii uda się blisko jedna czwarta Polaków z miast o wielkości 100-500 tys. mieszkańców oraz 35% z miast powyżej 500 tys. Mniej więcej co dziesiąta osoba zadeklarowała, że zrobi zakupy w internecie, hipermarkecie/supermarkecie lub sklepie dyskontowym. Tylko 3% osób po prezenty kosmetyczne pójdzie do apteki.

Jednocześnie planowane miejsce zakupu zależy od sumy, którą wydamy na kosmetyczne prezenty. Ci, którzy przeznaczą na kosmetyki więcej, kupią je w sieciach perfumeryjnych.

Czym kierujemy się przy wyborze prezentów kosmetycznych?

Dla ponad połowy badanych najważniejsza przy kupnie prezentów jest cena. Jednocześnie ponad jedna trzecia twierdzi, że istotna jest też jakość kosmetyków (33%) i marka producenta (28%). Przy wyborze produktu na prezent Polacy nie zapominają o spełnieniu życzenia obdarowywanej osoby (41%). O estetyce opakowania czy rekomendacji rodziny mówi odpowiednio 17 i 12% badanych.

Kryteria wyboru kosmetyków różnią się ze względu na płeć. Kobiety bardziej niż mężczyźni sugerują się promocjami (24% versus 15%). Mężczyźni z kolei deklarują, że wpływ na ich decyzję ma marka producenta (33%). Częściej kierują się informacjami znalezionych w internecie (6%).

Cena i promocje – kwestie, które są ważne dla wszystkich Polaków (odpowiednio: 53 i 20%) okazują się mniej ważne dla mieszkańców największych miast (powyżej 500 tys. mieszkańców) – wskazania odpowiednio: 41 i 13%.

Ile wydamy na prezenty kosmetyczne?

W tym roku kosmetyki na prezent będą pochodziły ze średniej półki perfumeryjnej. Ponad badanych wyda na ten cel od 101 do 200 PLN, ponad przeznaczy od 51 do 100 PLN, kolejne 17% – pomiędzy 201 a 300 PLN. Więcej na kosmetyczne upominki wydadzą mężczyźni niż kobiety. 34% z nich wyda ponad 200 PLN (w porównaniu do 23% kobiet).

Kiedy na świąteczne zakupy?

Z badania wynika, że w tym roku Polacy podejdą do zakupów świątecznych w sposób przemyślany, zorganizowany i do sklepów pójdą na długo przed świętami. 21% badanych twierdzi, że kosmetyki na prezent kupi jeszcze w październiku lub listopadzie. Prawie połowa zrobi to w pierwszej połowie grudnia (49%), a 19% – mniej więcej na tydzień przed świętami. Tylko 9% zakup prezentów odłoży na ostatnią chwilę i do sklepu pójdzie kilka dni przed świętami.

Ciekawe jest rozróżnienie w strategiach zakupowych ze względu na miejsce zamieszkania i płeć. Zapewne chcąc uniknąć przedświątecznej gorączki i tłumów w galeriach handlowych, mieszkańcy największych miast wcześniej niż pozostali wybiorą się na zakupy. Co trzeci z nich zrobi zakupy kosmetyczne jeszcze w październiku lub listopadzie. O świątecznych prezentach wcześniej myślą też kobiety, natomiast panowie odkładają zakupy na ostatnią chwilę – 13% z nich kupi kosmetyki na dzień/ dwa przed świętami.

Badanie miało charakter wywiadu telefonicznego i odbyło się w dniach 10-11 października 2011 r. Przeprowadzono je na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1002 dorosłych Polaków, zróżnicowanych pod względem płci, wieku, wykształcenia i wielkości miejsca zamieszkania. Wskazania respondentów nie sumują się do 100, bo respondenci mogli wymienić więcej niż jeden prezent, który zamierzają kupić na święta.



fot. zerobug / sxc.hu


()


 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: choinka, kosmetyki, prezent, Święta


 


 


 
Przepis dnia: Pavlova biała z kiwi

Uzależnia i powoduje, że ci którzy szukali dotąd zastosowania dla "nadmiarowych" białek, mają problem co zrobić z żółtkami.»