Internet ułatwia robienie zakupów, a ponad połowa internautów dzieli się opinią na temat produktów z innymi użytkownikami sieci. Takie wnioski przynosi badanie portalu Gazeta.pl i działu interaktywnego NEXT grupy Starcom Media Vest na temat zachowań zakupowych polskich internautów.
Respondentów badania pytano o cały proces zakupowy: jak szukają informacji o produkcie, kiedy podejmują decyzje i dokonują zakupu oraz co robią po zakupie - na przykład: czy dzielą się z innymi opinią o produkcie. Badacze pytali także o kontakt respondentów z reklamą.
Z badania „Internet pomaga kupować” wynika, że najlepiej z zakupami radzą sobie internauci w wieku od 25 do 34 lat. Aż połowa respondentów z tej grupy wiekowej w ciągu tygodnia przed badaniem szukała informacji o produktach na stronach producentów, ponad 40 proc. szukało opinii o produktach wyrażanych przez użytkowników, a ponad 30 proc. korzystało z porównywarek cen. „Aż 63,3 proc. młodych internautów dzieli się informacją o produktach, chcąc polecić jakiś produkt innym albo ochronić innych przed kupnem bubla. Producent nie ma już kontroli nad informacją o swoim produkcie, ma ją konsument” - podkreśla Piotr Toczyski z gazeta.pl, współautor badania.
Osoby z grupy wiekowej 25-34 lata wnikliwiej poszukują informacji o produktach, które zamierzają zakupić. Najaktywniej też poszukują w Internecie informacji o produktach i wiedzą, jak skutecznie dzielić się swoją wiedzą z innymi użytkownikami sieci.