Kobiety odgrywają kluczową rolę w mistrzostwach UEFA EURO 2008 - ich wkład w obroty handlu związanego z mistrzostwami przekroczy kwotę 140 milionów Euro – pokazują wyniki kompleksowych badań rynkowych wykonanych na zlecenie MasterCard, oficjalnego sponsora Europejskich Mistrzostw UEFA w Piłce Nożnej od 1992 roku.
Wyniki badań pokazują, że kobiety przyczynią się do wzrostu gospodarczego równego ponad 4 miliony euro na mecz. Sumę tę tworzą damskie wydatki na produkty związane z piłką nożną, takie jak koszulki z logo, jedzenie i napoje, noclegi, transport, telewizory i gadżety. Badania pokazują także, że w trakcie mistrzostw panie chętnie wydają pieniądze na przyjemności niezwiązane z piłką nożną – na „terapeutyczne” zakupy, wakacje i rozrywkę.
Uwzględniając społeczno – kulturowe różnice pomiędzy narodami Europy badania prognozują, że kobiety będą odpowiedzialne za około 10% całego wpływu ekonomicznego jaki ma turniej – którego autorzy badań MasterCard szacują, na co najmniej 1,4 miliarda euro. W niektórych krajach, jak na przykład w Niemczech czy Szwecji, wydatki pań stanowią ponad 30 procent całkowitego wpływu gospodarczego mistrzostw. Nowe badania pokazują, że rozmiar wpływu gospodarczego generowanego przez kobiety jest po części skutkiem zainteresowania przemysłu piłkarskiego potencjałem komercyjnym fanek footballu. Okazuje się, że kobiety zainteresowane piłką nożną z większym prawdopodobieństwem kupią kopie koszulek zawodników niż mężczyźni – kibice. Panie też aktywniej uczestniczą w meczach. Najsłynniejsi piłkarze są dziś ikonami dla kobiecej publiczności Niemiec, Włoch czy Francji, przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży artykułów takich jak plakaty i kolorowe magazyny pokazujące piłkarzy i ich prywatne życie. Od uroczystego otwarcia mistrzostw UEFA EURO 2008, kibicujące panie były bardzo widoczne pośród tłumów spędzających miło czas w strefach kibiców w Austrii i Szwajcarii przed meczami. Kobiety na mistrzostwach spędzają czas i wydają pieniądze na zakup gadżetów piłkarskich, malowanie twarzy i jedzenie, kupują koszulki piłkarskie i wydają pieniądze na wyprawy do barów, pubów i sklepów, dzięki paniom śledzącym turniej z domu sprzedaż gazet i kolorowych pism znacząco wzrasta.