Do sklepu chodzę na piechotę! Europejski Dzień bez Samochodu
2010/9/21 22:46:22
Dla prawie połowy Polaków powyżej 15 roku życia, podstawowym środkiem codziennego transportu jest samochód. Każdego dnia ponad milion aut usiłuje przedrzeć się przez zakorkowaną Warszawę. W większości z nich jedzie tylko kierowca. Podobnie sytuacja wygląda we wszystkich stolicach i dużych miastach europejskich państw.
Samochód stał się nieodłącznym elementem naszej codzienności. Często wsiadamy do niego odruchowo, nie zastanawiając się nawet nad tym, że są sytuacje, w których moglibyśmy zrezygnować z tej formy transportu. Tymczasem, jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Ministerstwa Środowiska, aż 57% wszystkich naszych podróży trwa nie dłużej niż 15 minut. Równocześnie ten sam procent badanych zdeklarował, że w trosce o swoje zdrowie, byłby w stanie zrezygnować z tych krótkich podróży. Niewątpliwie okazją do tego, aby z poziomu deklaracji przejść do działania, są codzienne zakupy, po które możemy wybrać się pieszo. Zyska na tym nasze zdrowie i środowisko.
Ministerstwo Środowiska - organizator Europejskiego Dnia bez Samochodu w Polsce - od 2002 roku propaguje wśród Polaków wzorce zachowań proekologicznych, upowszechnia informacje o negatywnych skutkach używania samochodu i namawia do korzystania ze środków transportu bardziej przyjaznych środowisku.
- Nie chodzi o to, abyśmy całkowicie zrezygnowali z poruszania się samochodem. Jest jednak wiele sytuacji, w których możemy skorzystać z transportu miejskiego, roweru czy też po prostu przejść na piechotę. Na przykład robiąc niewielkie codzienne zakupy, możemy częściej odwiedzać nasze osiedlowe "sklepy za rogiem", zamiast z przyzwyczajenia jeździć samochodem do hipermarketu po kilka produktów - mówi Magdalena Cheda, koordynator krajowy kampanii, Ministerstwo Środowiska.
Na proekologiczne aspekty zakupów "po sąsiedzku" wskazują również organizatorzy akcji "Tu mieszkam, tu kupuję". Wybierając małe sklepy oszczędzamy czas, nie wydajemy pieniędzy na benzynę, nie zanieczyszczamy środowiska, ale przede wszystkim dbamy o swoje zdrowie - idąc piechotą zapewniamy sobie codzienny, krótki spacer. Tym samym wzmacniamy kondycję i spalamy kalorie. Mamy też więcej czasu, by przyjrzeć się otoczeniu, w którym żyjemy. Dodatkowo, jak pokazują badania przeprowadzone w czerwcu tego roku przez TNS OBOP na zlecenie Makro Cash & Carry - organizatora akcji, Polacy cenią małe sklepy za miłe, uprzejme traktowanie (56% badanych) oraz osobisty, bezpośredni kontakt ze sprzedawcą (38%).